Börja träna karate med oss VT 2023

Vi i Östberga karateklubb i Stockholm välkomnar nya tränande att börja träna karate med oss. Om du vill börja träna karate i Stockholm så är Östberga karateklubb ett bra alternativ för dig som vill träna lite söder om Stockholms innerstad.

Vi startar vårterminen 2023 på måndagen 2023-01-09. Då är nya deltagare som vill börja träna karate välkomna att prova på med oss. Självklart är du välkommen även om du har tränat karate tidigare och vill prova hur det är att träna med oss. Första träningen för terminen blir måndag 2023-01-09 19:00-21:00 för dem i åldern 14 år och uppåt. Terminens första träning för barn 6-13 år och deras föräldrar är på onsdag 2023-01-11 19:00-20:00.

Östberga karates tre sensei - Thomas, Jorge och Eliades
Östberga karateklubb – våra tre sensei – Thomas, Jorge och Eliades

Karate är inte bara ett effektivt självförsvar; det är även en utmärkt motionsform för hela kroppen. Genom att träna karate får du en allsidig träning. Vår karatestil heter Okinawa Goju-ryu och en av de huvudsakliga karatestilar som finns. Den har som namnet antyder sina rötter på Okinawa. På svenska översätts stilens namn till den hård-mjuka stilen från Okinawa.

Vi har träning för barn, ungdomar och vuxna. Vi välkomnar barn från sex år och uppåt, deras föräldrar, ungdomar och vuxna som vill prova. Kom ihåg att det inte finns någon övre åldersgräns för att börja träna karate. Var och en kan träna på sina villkor och det är vanligt att föräldrar börjar träna ihop med sina barn och det är något vi uppmuntrar. Enkelt sagt så är alla välkomna.

Vi tränar i Östbergaskolans gymnastiksal. Kolla våra träningstider här på webbplatsen och kom på en tid som stämmer för dig eller er. Vi har två olika gruppindelningar: barn 6-13 år och deras föräldrar respektive ungdomar och vuxna från 14 år och uppåt.

Du behöver inte ha några särskilda kläder i början. Ett par mjuka byxor utan dragkedjor eller vassa detaljer och en t-shirt fungerar utmärkt. Väljer du att fortsätta bör du köpa en traditionell karatedräkt, en karate-gi. De första gångerna tränar du gratis men sedan behöver du betala terminsavgiften. Information om hur man betalar den finns på sidan om träningsavgifter.

Under träningen är det viktigt att alla tränande respekterar ordningsreglerna och de andra tränande. Det är till exempel inte tillåtet att gå omkring i salen där vi tränar, vår dojo, att gå och dricka vatten eller att gå på toaletten utan att fråga en instruktör först. Detta för att undvika att störa samt för att undvika att träffas av tekniker som utförs av andra tränande.

Ringar och smycken får inte bäras och om örhängen inte kan tas ut måste de tejpas för att förhindra skador på dig själv eller på andra.

I slutet av varje termin hålls en gradering. Du får då möjlighet att visa upp dina kunskaper och om du blir godkänd tilldelas du en ny grad och därmed en ny färg eller markering på ditt bälte. Bältet heter obi på japanska. Det är din sensei som meddelar om du skall gradera.

Om du undrar om någonting omkring att börja träna karate med oss kan du fråga i kommentarsfältet här nedan. Vi skall göra vårt bästa för att svara. Det går också att kontakta oss via email eller telefon.

Kom med till Östberga karateklubb i Stockholm och träna Okinawa Goju-Ryu med oss! Det blir skoj!

En kommentar

Kommentarer är stängda.